loading...

rojoys

rojoys

بازدید : 939
11 زمان : 1399:2

نويسنده: دكتر مهرداد منصوري “متخصص ارتوپدي”
فيزيوتراپي Physiotherapy نوعي بازپروري Rehabilitation است. با كمك فيزيوتراپي ميتوان درد اندام و مفصل را كاهش داد، حركات مفاصل را نرمتر و روان تر كرد و كلا به بيمار اين امكان را داد تا بهتر حركت كند.


فهرست مطالب . انواع بازپروريفيزيوتراپي چيستبرگرداندن دامنه حركتي مفاصلبرگرداندن قدرت به عضلات اندامنرمش هاي تعادليراه رفتنآموزش انتقالماساژآب درمانيشوك ويو تراپيتحريك الكتريكي عصب و عضلهانواع بازپروريبازپروري ممكن است
فيزيكي باشد كه به آن فيزيوتراپي ميگويندروحي باشد مانند كاري كه در مراكز بازپروري مجرمان اجتماعي انجام ميشوددارويي باشد مانند بازپروري اعتيادفيزيوتراپي چيستفيزيوتراپي يا بازپروري فيزيكي Physical Therapy شاخه اي از علم پزشكي است كه هدف از آن استفاده از روش هاي فيزيكي غير تهاجمي (بدون آسيب به بافت مانند آنچه در عمل جراحي با شكافتن بافت انجام ميشود) براي بهتر كردن كاركرد سيستم حركتي فرد و رساندن آن به وضعيت قبل از بيماري است. البته محدوده فعاليت فيزيوتراپي بيش از فقط سيستم حركتي است.
فيزيوتراپي درمان هايي فيزيكي را بر روي عضلات، استخوان ها و مفاصل انجام ميدهد. مانند كمك به درمان كمردرد، دردهاي مفاصل، آسيب هاي ورزشي و بهبود سريعتر و بهتر سيستم حركتي بعد از اعمال جراحي كه روي آن انجام ميشودفيزيوتراپي درمان هاي فيزيكي را براي بهبود كاركرد سيستم تنفسي انجام ميدهد مانند كمك به درمان آسم، برونشيت و آمفيزمفيزيوتراپي درمان فيزيكي را براي بهبود مشكلات سيستم عصبي انجام ميدهد مانند كمك به درمان ضربات وارده به سر، سكته مغزي، آسيب هاي نخاع، پاركينسون، ام اس و يا بازپروري بيمار بعد از جراحي مغز2105 9
در مورد سيستم حركتي انسان فيزيوتراپ كمك ميكند به
برگرداندن دامنه حركتي و قدرت عضلات اندام و تعادل و هماهنگي بين عضلات و اندام ها به وضعيت قبل از بيماري يا بعد از درمان آسيب هاي سيستم حركتي (كه بدنبال ضربه ايجاد شده و درمان هاي اوليه آن به توسط ارتوپد انجام ميشود) با انجام و آموزش حركات نرمشي. به عبارت ديگر كمك به برگرداندن كاركرد سيستم حركتي بعد از اينكه مشكلي در آن ايجاد شودآموزش بيمار در استفاده بهتر از وسايل محيط و طرز استفاده از عصا، واكر، ويلچر و اندام مصنوعي و طرز درست راه رفتن بعد از شروع بيماريكاهش درد و تورم بيمار با استفاده از گرما، سرما، ماساز، كشش، اولتراسوند، تحريك الكتريكي و ديگر ابزارها
برگرداندن دامنه حركتي مفاصلوقتي بيمار براي مدتي بيحركت شده و استراحت ميكند و يا اندام بيمار مدتي در گچ بيحركت ميشود دچار خشكي مفاصل ميگردد.


كاهش دامنه حركتي مفصلي در بيماري هاي مفصلي مانند انواع آرتريت ها و ساييدگي ها مفصلي هم وجود دارد. فيزيوتراپ كمك ميكند تا اين خشكي و محدوديت حركتي بهتر شود.
بعد از اعمال جراحي بر روي اندام و مفاصل بيمار بايد هر چه زودتر حركت مفاصل اندام را شروع كند وگرنه دچار خشكي خواهد شد. فيزيوتراپ به بيمار كمك ميكند تا دچار خشكي مفصلي نشود.
فيزيوتراپ اين كار را با انجام دادن حركات نرمشي خاص در اندام بيمار انجام ميدهد. وي همچنين به بيمار آموزش ميدهد كه چگونه خودش اين حركات را در منزل انجام دهد.
2105 6
حركات نرمشي و كششي نه تنها دامنه حركتي مفصل را بهتر كرده و يا از ايجاد خشكي مفصلي پيشگيري ميكند در درمان بسياري بيماري هاي ديگر مانند مشكلات تاندون ها يا رباط ها هم موثر هستند. نرمش هاي كششي به بيمار مبتلا به كمردرد كمك ميكند تا زودتر به درد خود غلبه كند.

برگرداندن قدرت به عضلات اندامبسياري از دردها مانند كمردرد و يا درد ناشي از كندرومالاسي كشكك با تقويت عضلات اندام بهبود يافته يا حداقل بهتر ميشوند. همچنين تقويت عضلات اندام در بازپروري بيمار بعد از انجام عمل جراحي و يا مدتي بيحركتي اندام در گچ بسيار اهميت دارد.
فيزيوتراپ براي تقويت عضلات از نرمش هاي خاصي استفاده ميكند. وي به بيمار كمك ميكند تا اين نرمش ها را انجام داده و به وي ياد ميدهد تا چگونه آنها را در منزل انجام دهد.
2105 5

نرمش هاي تعادليبعد از سكته مغزي يا بعضي آسيب هاي مغزي و نخاع بيمار بايد ياد بگيرد كه چگونه در هنگام ايستادن و راه رفتن تعادل خود را حفظ كند.
همچنين بعد از بسياري از اعمال جراحي ارتوپدي مانند بازسازي رباط صليبي، بدست آوردن هماهنگي و تعادل بين عضلات اندام اهميت بسيار دارد. فيزيوتراپ به بيمار كمك ميكند تا با انجام حركاتي اين تعادل و هماهنگي را بدست آورد.

منبع:iranorthoped.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 21
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 190
  • بازدید سال : 1120
  • بازدید کلی : 5282044
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی