loading...

rojoys

rojoys

بازدید : 948
11 زمان : 1399:2

نكاتي درباره‌ي عرقيات گياهي

هرچقدر آب به كار رفته در عرقيات بيشتر و ميزان اسانس گياه از حدي كمتر باشد اثر درماني عرق ضعيف‌تر شده و همچون آب نفع و ضرري به بدن نمي‌رساند.عرقيات
چرا روي بطري برخي عرقيات عنوان «دوآتشه» قيد شده است؟ مگر آن‌ها چه تفاوتي با عرقيات معمولي دارد؟ آيا عرقيات گياهي هم فاسد مي‌شود؟ چگونه مي‌توان يك عرق گياهي اصل را از تقلبي‌اش تشخيص داد؟ اين كه مي‌گويند احتمال وجود متانول در عرقيات غيربهداشتي زياد است، صحت دارد؟ پاسخ اين سوالات را در ادامه ببينيد.



عرقيات دوآتشه مزيت بيشتري دارداز تقطير اسانس ريشه، پوست يا گلبرگ گياهان طبي در آب، عرقيات گياهي حاصل مي‌شود. حال اگر اين عرق را دوباره تقطير كنند از مقدار آب آن كاسته شده و فرآورده دوآتشه به دست مي‌آيد كه نوع مرغوب‌تري از عرق بوده و مزه و بوي تندتري نسبت به عرقيات معمولي دارد. به اين ترتيب اگر فرآورده حاصله مجدد تقطير شود اسانس به دست مي‌آيد. اسانس، روغن سبكي است كه در بالاي آب جمع شده و قابل جمع آوري است. خواص دارويي آن در حجم كم مانند عرق گياهي است، اما اگر به اندازه عرقيات گياهي استفاده شود در صورت استعمال موضعي ايجاد تاول كرده و در صورت خورده شدن مخاط دهان را زخم و ملتهب مي‌كند. در نتيجه براي بهره بيشتر از خواص درماني عرقيات گياهي از انواع دوآتشه آن استفاده كنيد. البته در مصرف اين فرآورده هم زياده‌روي نكنيد، چرا كه اثرات ناگوار سردي و گرمي گياه دامنتان را مي‌گيرد.

شناسايي عرق تقلبي غيرممكن استهرچقدر آب به كار رفته در عرقيات بيشتر و ميزان اسانس گياه از حدي كمتر باشد اثر درماني عرق ضعيف‌تر شده و همچون آب نفع و ضرري به بدن نمي‌رساند و اين را فقط در اثر مصرف آن مي‌توان متوجه شد و هيچ راه ديگري براي تشخيص اصل از تقلبي آن وجود ندارد.
برخي عرقيات گياهي روي ظروف پلاستيكي تأثير گذاشته و از آن‌ها تأثير مي‌پذيرد. بنابراين بطري محصول را شيشه اي كنيد و روي آن را با يك ورقه نازك آلومينيومي بپوشانيد و پس از هر بار مصرف در بطري را خوب ببنديدالبته اين را هم بدانيد نگهداري طولاني مدت و نامناسب عرقيات گياهي به تبخير و جدا شدن اسانس محصول منجر شده و اثر درماني آن از بين خواهد رفت. عرقيات بايد به دور از نور و گرما درون بطري شيشه اي رنگي در دماي يخچال نگهداري شود.

عرقيات گياهي هم فاسد مي‌شوداما چگونه به فساد عرقيات گياهي پي ببريم؟ عرقي كه استريل، داراي بسته بندي بهداشتي و تاريخ مصرف باشد و رنگ شفاف و زلالي داشته باشد سالم است، اما اگر عرق پس از مدتي كدر شد يا رسوب كرد، بدانيد كه آلوده به قارچ و كپك شده و مصرف آن مسموميت‌زا است. اين را هم بدانيد برخي عرقيات گياهي روي ظروف پلاستيكي تأثير گذاشته و از آن‌ها تأثير مي‌پذيرد. بنابراين بطري محصول را شيشه اي كنيد و روي آن را با يك ورقه نازك آلومينيومي بپوشانيد و پس از هر بار مصرف در بطري را خوب ببنديد.

احتمال وجود متانول در عرقيات غيربهداشتيگاهي ممكن است در اثر ورود چوبه گياه و تقطير آن متانول وارد عرقيات گياهي شود كه البته موضوعي عمومي نيست. متانول الكلي است كه از تقطير تخريبي چوب به دست مي‌آيد و تفاوت آن با اتانول در آن است كه اتانول از تخمير ميوه و غلات به دست مي‌آيد و مصرف آن موجب خارج شدن فرد از حالت طبيعي و ايجاد مستي و بي اختياري بر حركات مي‌شود كه در درازمدت مي‌تواند بر كبد، كليه و قلب تأثير بگذارد، اما متانول ماده اي است كشنده كه مرگ سريع را رقم مي‌زند.

شرايط نگهداري از عرقيات و شربت‌هاي گياهيبراي حفظ خاصيت اين نوشيدني‌ها اين نكات را فراموش نكنيد. در صورتي كه اين شرايط رعايت نشود خواص اين نوشيدني‌ها تحت تاثير آن كم شده يا به طور كلي از بين مي‌رود.
* براي نگهداري عرقيات گياهي از ظروف شيشه‌اي تيره رنگ يا آلومينيومي استفاده كنيد به گونه‌اي كه در آن‌ها به طور كامل بسته شود.
* عرقيات معمولاً از يك تا 3 سال تاريخ مصرف دارند، بنابراين هنگام مصرف عرقيات گياهي به تاريخ انقضاي آن‌ها دقت كنيد.
براي نگهداري عرقيات گياهي از ظروف شيشه‌اي تيره رنگ يا آلومينيومي استفاده كنيد به گونه‌اي كه در آن‌ها به طور كامل بسته شود* مكان گرم و مرطوب، زودتر خاصيت انواع عرقيات را از بين مي‌برد، بنابراين آشپزخانه به دليل داشتن فضاي گرم و مرطوب مكان مناسبي براي نگه داشتن آن‌ها نيست. عرقيات را در جاي خشك و خنك نگهداري كنيد تا خواص آن حفظ شود. نگهداري عرقيات در كمد اتاق‌هاي خواب، انباري و حياط خلوت – كه فضايي خشك و خنك دارند– مناسب است؛ در ضمن مي‌توان آن‌ها را در يخچال هم نگه داشت.
* بعضي از انواع عرقيات طعم فوق‌العاده دارند و خوردن آن‌ها به ويژه براي كودكان سخت است (مثل كاسني، نعناع و بيد)، لذا مي‌توان آن‌ها را با نبات، عسل، سكنجبين يا كمي ميوه مخلوط نمود. اين عمل، خاصيت آن‌ها را كاهش نمي‌دهد.
* خوردن بعضي از عرقيات مثل عرق بيدمشك، بابونه، صد گياه و ... براي كودكان زير 2 سال و افرادي كه به آنفلوانزا يا آبله‌مرغان مبتلا هستند، ممنوع است و در مورد زنان باردار يا شيرده هم بايد با احتياط مصرف شود؛ براي همين در موقع خريد به مواردي از اين دست دقت كنيد.
* بعضي عرقيات طبيعت گرم و بعضي طبيعت سرد دارند. عرق‌هاي گرم مانند نعناع، سنبل‌الطيب، آويشن و ... و عرق‌هاي سرد مانند عرق بيد، كاسني و ... مي‌باشند.
منبع : تبيان

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 98
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 1196
  • بازدید کلی : 5282120
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی