loading...

rojoys

rojoys

بازدید : 932
11 زمان : 1399:2

اگر از مشكل افسردگي و ضعف اعصاب رنج مي‌بريد، خواب خوبي نداريد و حتي بي‌حوصله و بي‌طاقت هستيد مي‌توانيد تركيب مساوي از عرقيات، بادرنجبويه، نسترن، گل‌گاو زبان يا بهارنارنج را ۲ ساعت قبل از خواب بنوشيدچه ميزان و چگونه عرقيات گياهي را مصرف كنيم؟

به گزارشگروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان؛شما كه هميشه از دارو و عرقيات گياهي استقبال كرده و هر روز دوست داريد تا در اين زمينه به اطلاعات‌تان اضافه كنيد، حتما مي‌دانيد كه هر يك از عرقيات يك قانون و دستورالعملي براي مصرف دارند كه رعايت نكردن آن برابر است با خنثي شدن خواص اين دارو‌هاي طبيعي و خدادادي؛ پس آشنايي با دستورالعمل برخي از عرقيات، چندان هم بي فايده نيست.
شما كه هميشه از دارو و عرقيات گياهي استقبال كرده و هر روز دوست داريد تا در اين زمينه به اطلاعات‌تان اضافه كنيد، حتما مي‌دانيد كه هر يك از عرقيات يك قانون و دستورالعملي براي مصرف دارند كه رعايت نكردن آن برابر است با خنثي شدن خواص اين دارو‌هاي طبيعي و خدادادي؛ پس آشنايي با دستورالعمل برخي از عرقيات، چندان هم بي فايده نيست. در اين ارتباط گفت‌وگويي با دكتر سعيد صانعي، درمانگر و مشاور گياه‌درماني انجام داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
بي‌خوابيد۲ ساعت قبل از خواب بخوريد
اگر از مشكل افسردگي و ضعف اعصاب رنج مي‌بريد، خواب خوبي نداريد و حتي بي‌حوصله و بي‌طاقت هستيد، مي‌توانيد تركيب مساوي از عرقيات، بادرنجبويه، نسترن، گل‌گاو زبان يا بهارنارنج را ۲ ساعت قبل از خواب بنوشيد؛ اگر از طعم آن لذت نمي‌بريد مي‌توانيد اين عرق را با كمي عسل مخلوط كنيد، عسل يكي از بهترين مواد محبوب كبد و غذاي مغز است كه طعم عرقيات را دلپذير كرده و مقبوليت دارو را نيز بيشتر خواهد كرد؛ اين دارو خواب بيماران را تنظيم مي‌كند.‌مي‌خواهيد ذهن‌تان را تقويت كنيد قبل از صبحانه بخوريد
حكماي طب سنتي بر اين باور هستند كه عرقيات گياهي مي‌توانند در برابر دارو‌هاي شيميايي عوارض كمتري براي كودكان داشته باشند به همين دليل يكي از خواص دارو‌هاي لطيف اين است كه مي‌توان آن‌ها را براي افراد كم سن و سال نيز تجويز كرد. درواقع يكي از فلسفه‌هاي توليد عرقيات همين مسئله را تاييد مي‌كند كه كودكان نيز مي‌توانند از آن‌ها استفاده كرده و از خواص‌شان بهره‌مند شوند.
پس هم افراد بزرگسال و هم افراد كم سن و سال‌تر در فصل امتحانات ۲ ساعت قبل از صرف صبحانه و رفتن به جلسات امتحاني مي‌توانند تركيبي از عرق نسترن، بادرنجبويه و بهارنارنج را همراه با كمي عسل مصرف كنند. اين نوشيدني حافظه و كارايي مغز را تقويت مي‌كند.
زياد نفخ مي‌كنيد بعد از غذا بخوريد
در حال حاضر مرسوم شده كه افراد بعد از مواجه شدن با مشكل نفخ، از عرق نعناع براي درمان استفاده مي‌كنند درحالي‌كه عرق نعناع باعث تشديد يبوست و ريفلاكس معده مي‌شود؛ براي حل كردن مشكل نفخ بايد مشكل ذاتي گوارش حل شود درحالي‌كه عرق نعناع ممكن است مشكل نفخ را در كوتاه‌مدت رفع كند، اما ريفلاكس معده را بيشتر خواهد كرد. گلاب يا همان گل سرخ مي‌تواند در درمان مشكل نفخ موثر واقع شود به اين شرط كه به صورت داغ مصرف شود؛ اگر با اين روش مشكل نفخ حل نشد، مي‌توان از تركيب و مخلوط عرق نعناع وگلاب داغ‌شده استفاده كرد.
درواقع اين عرق به اين دليل بايد داغ باشد كه گرما مجاري روده را كه در اثر عصبانيت بسته شده است، باز كرده و به آن‌ها فرمان آرامش و راحتي مي‌دهد. گرما اثر فيزيكي و شيميايي دارد كه گاز را در خود حل و جذب مي‌كند.
براي مصرف اين عرق پرفايده زمان خاصي اعلام نمي‌شود بلكه هر زمان كه نفخ كلافه‌تان كرده، مي‌توانيد از اين عرق داغ براي بهبود استفاده كنيد. اما به اين توصيه دقت كنيد كه اگر از مشكل نفخ خسته شده‌ايد، موقع غذا خوردن از آب خوردن، حرف زدن، جروبحث و عصبانيت پرهيز كنيد چراكه هر يك از اين حالات هيجاني در زمان غذا خوردن مي‌توانند ترشح اسيدي معده را افزايش و درمقابل ميزان ترشح صفرا را به داخل روده كم كرده و نفخ را تشديد كنند.
احساس افسردگي مي‌كنيد هر شب بنوشيد
حكماي طب سنتي اعتقاد دارند كه مشكلات روحي و رواني، افسردگي، كم طاقتي و عصبانيت افراد به دليل خشكي مزاج مغز است به همين دليل عرق كاهو به خاطر سردي و رطوبتي كه دارد، مي‌تواند از عصبانيت فرد كاسته، افسردگي را كاهش دهد و به تنظيم خواب فرد كمك كند. اگر فردي بيمار، خشك، گرم و فردي عصبي و كم‌تحمل است، مي‌تواند ۲ ساعت قبل از خواب، يك ليوان از اين عرق را بنوشد و اين اطمينان را داشته باشد كه خوابش تنظيم شده و آرام‌تر مي‌شود.
اگر زياد غذا مي‌خوريد همزمان با غذا بنوشيد
اگر از معضل اضافه وزن رنج مي‌بريد و نمي‌توانيد اشتهاي‌تان را كنترل كنيد، بهتر است هر زمان كه در حال صرف وعده‌هاي غذايي هستيد، از عرق زيره نيز استفاده كنيد. به طوري‌كه همراه با غذا مي‌توانيد از آن بهره‌مند شويد. عرق زيره با كم كردن اشتها، سوخت و ساز چربي را افزايش مي‌دهد و دراين فرآيند به كبد فشار زيادي وارد مي‌كند. به همين دليل زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند باعث زرد شدن رنگ پوست، لك آوردن، خشك شدن دهان و ترك برداشتن لب‌ها شود. پس براي اينكه از اين عوارض دور بمايند، عرق زيره را همراه با عرق ليمو ترش مصرف كنيد، لازم است بدانيد كه تركيب اين دو عرق با يكديگر، در قالب دارو، افشره و حتي عرق تركيبي موجود است.‌مي‌خواهيد كبد‌تان سالم بماند نيم ساعت قبل از غذا بخوريد
اگر مي‌خواهيد عملكرد كبدتان را تقويت كنيد و با پاكسازي كبد به بهبود فرآيند آن كمك كنيد، بهتر است عرق شاه‌تره بنوشيد. عرق شاه‌تره براي تصفيه كبد موثر بوده و مكمل عرق كاسني است؛ شاه‌تره معتدل است و سردي عرق كاسني را خنثي مي‌كند.
به همين دليل اين دو عرق گياهي همراه با يكديگر تجويز و مصرف مي‌شوند؛ پس فراموش نكنيد كه اگر دهان بد بو و تلخ‌مزه‌اي داشته، كك و مك يا لكي روي صورت داريد و رنگ و روي‌تان زرد رنگ است، كبدتان بيمار است و بايد نيم ساعت قبل از صرف غذا، نوشيدن يك ليوان از اين عرق را در برنامه روزانه خود قرار دهيد. فراموش نكنيد كه مصرف اين دارو در طولاني مدت موثر است و بايد حداقل ۴۰ روز تركيبي از اين عرقيات را مصرف كنيد.
ساعـت‌تان را كوك كنيد وقت نوشيدن عرقيات گياهي است!
بي‌اشتهاييد يك ساعت قبل از غذا بخوريد
اگر از مشكل كم‌اشت‌هايي رنج مي‌بريد، مي‌توانيد از عرق افسنطين استفاده كنيد. هيچ اشتهاآوري به اندازه افسنطين نيست. اين عرق برعكس زيره عمل كرده و صفرابر است به همين دليل رنگ پوست را تيره و زردي را از چهره كم مي‌كند. اين عرق را مي‌توانيد يك ساعت قبل از غذا مصرف كرده و به تاثير مثبت آن پي ببريد.‌مي‌خواهيد قلب‌تان تقويت شود۲ ساعت بعد از غذا بخوريد
عرق بيدمشك آرامش‌بخش و تقويت‌كننده قلب است، همچنين به سلامت كبد نيز كمك زيادي مي‌كند، اما زياده‌روي در مصرف آن باعث ضعف قلب مي‌شود. اين عرق بايد ۲ تا ۳ ساعت بعد از صرف يكي از وعده‌هاي غذايي به‌خصوص غذا‌هاي سنگين مصرف شود. بيدمشك چندان براي افرادي كه قلب ضعيفي دارند تجويز نمي‌شود چراكه مصرف آن حالت نشاط و سرحالي ايجاد مي‌كند.
عطش داريدهر روز اين مخلوط را بنوشيد
مخلوطي از عرق كاسني، شاه‌تره، بيد و چنار مي‌تواند به رفع عطش و تشنگي كمك زيادي كند و از آنجا كه در ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان، روزه گرفته مي‌شود، مي‌توان از اين عرقيات خنك استفاده زيادي كرد چراكه عطش معمولا به خاطر حرارت زياد كبد و تجمع صفراي زياد در بدن فرد ايجاد مي‌شود. زمان دقيقي براي مصرف تعيين نشده، اما بهترين زمان مصرف يك ليوان قبل از آغاز افطار و يك ليوان نيز بعد از پايان افطار است. درواقع يك ربع قبل و بعد از غذا بهترين زمان مصرف است. لازم به توضيح است كه عطش و تشنگي مي‌تواند به دليل غلظت خون ايجاد شود و دم كرده سماق نيز مي‌تواند غلظت خون را كاهش داده و براي رفع تشنگي موثر باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 5

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 91
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 1189
  • بازدید کلی : 5282113
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی